Teatr Narodowy Warszawa

Teatr Narodowy w Warszawie wywodzi się z instytucji założonej przez króla Stanisława Augusta w 1765 roku. Pierwsze premierowe przedstawienie w teatrze miało miejsce 19 listopada 1765 roku. Przez lata Teatr Narodowy zmieniał swoją lokalizację. Obecnie siedzibą Teatru Narodowego jest gmach Teatru Wielkiego na Placu Teatralnym w Warszawie.

Obiekt dzieli się na cztery sceny:
• Sala Bogusławskiego,
• Teatr Mały,
• Studio,
• Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego,

Sala im. W. Bogusławskiego należy do najbardziej okazałych zarówno pod względem rozmiarów jak i wyglądu obiektów teatru. Scena o powierzchni 390 m2 wyposażona jest w 4 duże i 2 małe zapadnie oraz wysuwaną do poziomu sceny fosę orkiestrową. Widownia wraz z balkonami i lożami mieści łącznie 625 widzów.

W ramach prowadzonego postępowania firma M.Ostrowski sp. j. dostarczyła i uruchomiła system nagłośnienia frontalnego widowni Sali im. W. Bogusławskiego, którego projekt opracowała firma Konsbud-Audio sp. z o.o.

25

Ze względu na rangę obiektu projekt systemu nagłośnienia wykonano przy ścisłej współpracy z inwestorem, zgodnie z projektem przetargowym oraz specyfikacją istotnych warunków zamówienia.

Podstawowymi elementami wchodzącymi w skład sytemu są:
• System nagłośnienia frontalnego widowni,
• System monitorowy,
• Konsola foniczna,

Wysoką jakość dźwięku o odpowiednim poziomie natężenia zapewniają 33 pasywne zestawy głośnikowe firmy d&b audiotechnik zasilane 8 dwukanałowymi wzmacniaczami mocy tej samej firmy. Łączna znamionowa moc zainstalowanych zestawów głośnikowych nagłośnienia frontalnego wynosi 14,4 kW. Nagłośnienie główne widowni zostało zrealizowane przy pomocy klastrów typu .line array. podzielonych na dwa klastry po 6 głośników szerokopasmowych każdy, uzupełnionych o dwa wyżej umieszczone głośniki niskotonowe. Uzupełnienie systemu głównego stanowi klaster centralny umieszczony na środku nad sceną. Wymienione wyżej zestawy zainstalowano przy pomocy systemu wyciągarek i kół linowych zaprojektowanych, dostarczonych i zainstalowanych przez naszą firmę. W skład zestawu wyciągów linowych wchodzi wyciąg prawy i lewy o maksymalnej masie obciążenia 300 kg każdy oraz wyciąg centralny o dopuszczalnej masie obciążenia 100 kg. Wszystkie wyciągarki zamontowano w centralnej części stropu nad proscenium. W celu nagłośnienia pierwszych rzędów widowni zastosowano 8 zestawów głośnikowych, rozmieszczonych na środku oraz po obu stronach proscenium.

Wszystkie sygnały przychodzące ze sceny dostępne są dla następujących grup odbiorców:
• Nagłośnienia frontalnego,
• Nagłośnienia monitorowego,
• Dla potrzeb radia i telewizji,

27

Rozdzielenie sygnałów mikrofonowych dla poszczególnych użytkowników odbywa się poprzez rozdzielacz(spliter) sygnałowy wyposażony w 64 tory wejściowe oraz 3 sekcje po 64 tory wyjściowe.

Szerokie spektrum możliwości zapewniają zestawy bezprzewodowe oferujące 30 kanałów przeznaczonych dla nadajników bezprzewodowych w połączeniu z 27 mikrofonami przewodowymi takich firm jak: Audio-technica, AKG czy SHURE. O złożoności systemu mikrofonowego może świadczyć 15 podwójnych odbiorników mikrofonu bezprzewodowego oraz 30 nadajników miniaturowych mikrofonu bezprzewodowego. System mikrofonów bezprzewodowych zapewnia dodatkowo pracę w systemie .true diversity. a częstotliwości pracy systemu zostały tak dobrane, aby nie interferowały z częstotliwościami już istniejącego systemu, co umożliwia jednocześnie pracę obu systemów niezależnie. Ciekawostką z punktu widzenia bezprzewodowego systemu mikrofonowego jest możliwość podglądu parametrów poszczególnych nadajników i odbiorników z poziomu komputera umiejscowionego na stanowisku FOH poprzez sieć Ethernet. Najistotniejszą zaletą tego typu rozwiązania jest niewątpliwie możliwość kontroli stanu baterii w nadajnikach.

Centralnym elementem systemu jest cyfrowa konsola foniczna firmy YAMAHA DM2000V2, Obsługująca 96 kanałów miksowania. Dzięki cyfrowemu formatowi transmisji AES/EBU zastosowanemu między konsoletą FOH a sceną zminimalizowano ilość połączeń analogowych, co znacznie polepsza jakość transmisji a dodatkowo redukuje koszty związane z realizacją transmisji przy pomocy toru analogowego. Zainstalowana konsoleta mikserska umożliwia realizację dźwięku w trybie stereo oraz w trybach wielokanałowych z wykorzystaniem urządzeń głośnikowych będących już na wyposażeniu teatru.

Duże wyzwanie dla pracowników naszej firmy stanowiło zapewnienie kompatybilności i współpracy urządzeń będących już na wyposażeniu teatru oraz urządzeń dostarczonych przez firmę M. Ostrowski sp.j. W celu zapewnienia integracji między systemami zamontowano dodatkowe przetworniki A/D i D/A firmy YAMAHA umożliwiające przesłanie sygnałów wejściowych do konsoli fonicznej i sygnałów wyjściowych z miksera FOH. Rozwiązanie to zapewnia między innymi:

• Doprowadzenie sygnałów mikrofonowych do miksera FOH z dowolnego miejsca na scenie i w fosie orkiestry,
• Współpracę wykonanego systemu nagłaśniającego z istniejącą instalacją głośników efektowych na widowni i scenie,
• Współpracę wykonanego systemu odsłuchowego na scenie i w fosie orkiestry z systemem już istniejącym,

Dodatkowy element realizowanego przez firmę M.Ostrowski sp. j. przedsięwzięcia stanowił projekt oraz wykonanie kompletnej instalacji elektrycznej uziemiającej i zasilającej.

29

Wiedza i doświadczenie pracowników naszej firmy pozwoliły wdrożyć i w pełni zintegrować zainstalowany sprzęt z już istniejącą instalacją, co ułatwia pracę realizatorów oraz gwarantuje jakość dźwięku na najwyższym poziomie potwierdzoną otrzymanymi referencjami.