System inspicjenta w Teatrze „Wybrzeże” w Gdańsku

W 2009 roku firma M.Ostrowski sp.j. w ramach zamówienia na „Dostawę i montaż instalacji inspicjenckiej w Państwowym Teatrze Wybrzeże w Gdańsku wraz z wykonaniem projektu instalacyjnego i powykonawczego” zainstalowała nowy system komunikacji interkomowej.

System Inspicjenta w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku jest jednym z najbardziej rozbudowanych systemów w Polsce. Całość systemu obejmuje łączność i sygnalizację trzech niezależnych scen: Sceny Dużej, Sceny Malarnia oraz Sali Czarnej im. Stanisława Hebanowskiego. Poszczególne sceny teatru rozproszone są po całym budynku, co miało ogromny wpływ na ostateczny kształt systemu i zastosowane rozwiązania.

SONY DSC

Centralnym punktem jest cyfrowa matryca interkomowa firmy Riedel Performer 32+16 umieszczona w szafie sprzętowej znajdującej pod sceną Sceny Dużej, do której schodzą się wszystkie linie sygnałowe. Odpowiednia konfiguracja samej matrycy i portów wejściowo/wyjściowych umożliwia niezależną komunikację pomiędzy trzynastoma użytkownikami poszczególnych scen oraz przekaz odsłuchu akcji scenicznej każdej ze scen do pomieszczeń technicznych i garderób rozmieszczonych na czterech kondygnacjach teatru. Dzięki zastosowaniu selektora źródeł każdy użytkownik ma możliwość wyboru źródła sygnału (z mikrofonów rozmieszczonych na poszczególnych scenach teatru) oraz regulacji wzmocnienia odsłuchu. Niezależnie od wybranego źródła wybrani użytkownicy systemu interkomowego poszczególnych scen mają możliwość przesyłania komunikatów z tzw. priorytetem. Umożliwia on przekazanie zlecenia nawet w przypadku całkowitego wyciszenia odsłuchu sceny.

SONY DSC

Zastosowanie odpowiedniej ilości wyjściowych portów audio umożliwiło również przekaz zleceń na scenę przez inspicjenta lub reżysera Sceny Dużej, co w znaczny sposób ułatwia współpracę aktorów z obsługą techniczną oraz reżyserem podczas prób. Dzięki możliwościom współpracy systemów Riedel z systemami interkomowymi innych producentów możliwe było również zintegrowanie systemu z bezprzewodowym systemem łączności będącym już na wyposażeniu teatru.
Wyposażenie matrycy Performer 32+16 w kartę rozszerzeń GPIO (wejścia oraz wyjścia przekaźnikowe) sprawiło, że inspicjenci poszczególnych scen oraz wybrani użytkownicy, dzięki odpowiedniej konfiguracji, mają możliwość sterowania urządzeniami wykonawczymi takimi jak transparenty „CISZA” oraz dzwonkami antraktowymi.

Jako pulpity interkomowe użytkowników wykorzystane zostały pulpity z serii Artist 2100 LCD. Odpowiednio na stanowiskach inspicjentów zainstalowano wersje rackowe pulpitów – RCP-2116P4. W celu zapewnienia wygody pracy oraz zwiększenia ilości konfigurowalnych przycisków stanowiska inspicjentów na Sali Dużej oraz Sali Malarnia zostały dodatkowo wyposażone w rozszerzenia pulpitów ECP-2016P. Dla pozostałych użytkowników przewidziano wersję pulpitów typu desktop – DCP-2116P4. Wszystkie te urządzenia posiadają ośmioznakowe, graficzne wyświetlacze LCD o wysokim kontraście, umożliwiające wyświetlanie etykiet oraz poziomu wzmocnienia dla każdego punktu krosowania sygnału dla każdego przycisku. Każdy przycisk posiada regulację wzmocnienia sygnału audio oraz regulację kontrastu wyświetlacza LCD. Wszystkie panele kontrolne wyposażone są w klawisze funkcyjne, w tym przycisk drugiej warstwy (tzw. Shift page), który umożliwia podwojenie ilości konfigurowalnych połączeń, funkcji sygnalizacyjnych lub sterujących na danym panelu.

Podobnie jak w systemach typu PartyLine wszyscy użytkownicy mają możliwość obsługi pulpitu interkomowego poprzez zestaw nagłowny, co umożliwia tzw. „cichą pracę”, lub poprzez zintegrowany głośnik z zewnętrznym mikrofonem na gęsiej szyi.
Dodatkowo wszystkie panele z serii 2100 LCD posiadają na tylnym panelu wejścia i wyjścia audio, dzięki którym w łatwy sposób każdy użytkownik ma możliwość przesłania sygnału audio pomiędzy dowolnymi obszarami budynku.

W ramach kompletnego systemu interkomowego zainstalowane zostały również inne elementy wspomagające pracę inspicjenta, mające na celu poprawę funkcjonalności i wygody użytkowania całego systemu. W skład całości wchodzi m.in. system podglądu akcji scenicznej, system potwierdzenia akcji scenicznej oraz wspomniany wcześniej system odsłuchu akcji scenicznej.

Przy wykonywaniu wszystkich systemów postawiono nacisk w dużej mierze na nowoczesne rozwiązania wykorzystujące technologię cyfrową. Dotyczy to nie tylko stosowania urządzeń cyfrowych, ale również transmisji sygnałów pomiędzy poszczególnymi urządzeniami lub wręcz obszarami obiektu. W jak największym stopniu starano się transmitować sygnały cyfrowe, znacznie bardziej odporne na zakłócenia niż sygnały analogowe.

Całość zainstalowanego systemu interkomowego charakteryzuje się budową modułową, co w przypadku konieczności rozbudowy Teatru umożliwia szybką i łatwą rozbudowę systemu o kolejne elementy.