Teatr Muzyczny CAPITOL we Wrocławiu

Nowy budynek Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu zaprojektowała krakowska pracownia KKM Kozień Architekci – ich projekt wygrał konkurs w 2005 roku. Autorzy zostali także uhonorowani nagrodą Projekt Roku 2005 przez krakowski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich „za trafne rozwiązanie przestrzenne w trudnej lokalizacji śródmiejskiej oraz uzyskanie harmonijnego powiązania istniejących obiektów z nową strukturą architektoniczną”.

Generalnym Wykonawcą była firma Warbud. Konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy M.Ostrowski, LTT oraz Promont, wykonujące w Teatrze całość technologii scenicznych,

Firma M.Ostrowski była odpowiedzialna za koordynacje i wykonanie projektu wykonawczo-warsztatowego (opartego na projekcie autorstwa inż. Krzysztofa Burczyka oraz Grzegorza Sznytermana) następujących systemów:

• systemu elektroakustycznego Sali Głównej i Sali Kameralnej
• systemu PA oraz interkomowego na potrzeby pracy Inspicjenta
• systemu technicznego podglądu wideo

Do zadań firmy M.Ostrowski należała instalacja, montaż, dostawa oraz uruchomienie wspomnianych systemów.

Po przebudowie Teatr Muzyczny Capitol zyskał większą scenę z platformą obrotową i wieloma technicznymi udogodnieniami, Scenę Kameralną, nowe sale prób i pomieszczenia magazynowe.

Całkowicie został zmieniony układ strefy sceny i jej zaplecza – tak dla części nadziemnej, jak i podziemnej obiektu. Scena powiększyła się o cały trakt tylny do starej istniejącej ściany od strony ul. Bogusławskiego – stary dziedziniec – równocześnie rozszerzając się w stronę ul. Komandorskiej, dzięki czemu zyskała więcej przestrzeni zakulisowej.

Istotnym elementem zmieniającym wzajemny układ widowni i sceny jest zastąpienie istniejącej kurtyny stalowej nową, o odmiennej lokalizacji. Została ona przesunięta w stronę widowni, w pobliże starej rampy otworu orkiestronu, powiększając tym samym aktywną wielkość sceny.

Teatr zyskał dużą scenę obrotową z kompletem zapadni i nakładaną taflą małej obrotówki, którą można demontować i przechowywać za kulisami w tzw. w kieszeni tylnej.
Więcej możliwości adaptacji proscenium Teatr zyskał dzięki podnoszonej i opuszczanej podłodze w tzw. fosie orkiestry. W zależności od ustawienia można uzyskać trzy wersje układu proscenium: przy opuszczonej podłodze fosę orkiestry można zamknąć lub odkryć, możliwe też jest przedłużenie widowni w stronę sceny, przez dostawienie w tym miejscu dodatkowych rzędów foteli.
Mocno podwyższona została przestrzeń nad sceną. To oraz poszerzone z obu stron kulisy (tzw. kieszenie) ułatwiają nie tylko przemieszczanie się aktorów za kulisami, ale także zmiany dekoracji, chowanych w prawej bocznej kieszeni.
Przed przebudową, ze względu na wyjątkową szczupłość miejsca za sceną, przy zmianach dekoracji ekipa techniczna musiała rozmontować każdą scenografię na części, które zmieściłyby się w niskich drzwiach, wiodących na podwórko sceny. Po przebudowie nie jest to już konieczne, i zmiany dekoracji odbywają się płynnie i szybko, nawet w ramach jednego spektaklu.

Teatr Muzyczny CAPITOL dysponuje również dodatkową sceną – Sceną Kameralną, przy której znajduje się studio nagrań. Na jej widowni zmieści się 200 widzów. Obiekt wyposażony został w konsolety foniczne firmy Yamaha 2 x CL3 oraz 1 x CL5 , LS9-16, ogromna ilość przetworników Yamaha RIO. W celu zapewnienie funkcjonalności starych konsolet do obiektu dostarczone zostały również karty MY16-AUD, dzięki którym stare urządzenia mogą bez problemu pracować w nowej sieci. Cała sieć audio zbudowana została na protokole DANTE.

Podstawowe parametry widowni i sceny po przebudowie:

– Dodatkowe 48 miejsc na widowni
– Scenę obrotową o średnicy 7 m
– 4 zapadnie sceniczne o wysokości / głębokości 3,9 m (od poziomu sceny)
– Kieszenie boczne:
• Lewa 17 m (przed przebudową 3,5)
• Prawa 4 m (obecnie nie istnieje)
– Kieszeń tylną 8,5 m
– Nową Scenę Kameralną na 200 miejsc na widowni, wraz ze studiem nagrań

Powierzchnia całkowita budynku teatru:
– przed przebudową 4 tys. m2
– po przebudowie 18 tys. m2