1 października 2014 roku miało miejsce uroczyste otwarcie nowo wybudowanej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Siedziba NOSPR jest obecnie jedną z najnowocześniejszych sal koncertowych na świecie. Ten przepiękny obiekt został wybudowany wg projektu pracowni architektonicznej Konior Studio przy udziale światowej sławy japońskich specjalistów w dziedzinie akustyki architektonicznej – firmy NagataAcoustics.
Obiekt ten o łącznej powierzchni 25 450 m2 oraz kubaturze blisko 200 000 m3 mieści w sumie ponad 110 pomieszczeń związanych bezpośrednio z funkcją siedziby orkiestry oraz obiektu koncertowego i nagraniowego, w tym m.in. Salę Koncertową na 1800 miejsc, Salę Kameralną na 274 miejsca, studio nagrań, sale prób, garderoby, pomieszczenia techniczne i administracyjne.




Firma M.Ostrowski była głównym podwykonawcą w zakresie instalacji systemów elektroakustycznych, rejestracji wielośladowej, inspicjenta oraz synchronicznego podglądu technicznego estrady w obiekcie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.
Pracownicy firmy przez ponad rok przy ścisłej współpracy z głównymi projektantami opracowywali szczegółową dokumentację techniczną ,w oparciu o którą możliwe było wykonanie niezwykle zaawansowanych technologicznie instalacji i konfiguracji systemów audio zbudowanych w oparciu o urządzenia najwyższej światowej klasy.
W siedzibie NOSPR pracują m.in. 3 konsolety cyfrowe Yamaha CL3, które w połączeniu z wysokiej klasy przetwornikami Rio3224-D oraz Rio1608-D potrafią „zmiksować” nawet do168 kanałów wejściowych. Liczbę kanałów można w bardzo łatwy sposób rozszerzyć nawet do 512 kanałów gdyż cyfrowa sieć audio pracuje w oparciu o protokół Dante. Sieć Dante jest dodatkowo połączona poprzez MADI z siecią Nexus, wykorzystywaną głównie do celów rejestracji.
System inspicjenta z kolei pracuje wykorzystując nowoczesną i praktycznie niezawodną matrycę oraz pulpity interkomowe niemieckiego producenta, firmy Riedel o której wysokiej jakości i niezawodności przekonują się na co dzień użytkownicy w teatrach, operach i salach koncertowych na całym świecie.
Dość innowacyjnym rozwiązaniem w Sali Koncertowej oraz Kameralnej jest wykorzystanie systemu zapowiedzi słownej, który może odbywać się bez udziału realizatora dźwięku. System zbudowany w oparciu o kolumny z cyfrowo regulowaną wiązką akustyczną – Renkus-Heinz Iconyx został skonfigurowany i wystrojony tak aby działał praktycznie bezobsługowo i zapewniał pokrycie dźwiękiem dla wszystkich miejsc na Sali. Rozwiązanie sprawdza się to bardzo dobrze w sytuacjach gdy nie jest używane nagłośnienie główne – wówczas poziom dźwięku konferansjera lub prowadzącego jest obsługiwany automatycznie przez odpowiednio do tego przygotowany procesor głośnikowy.
Przytoczone powyżej rozwiązania to tylko kilka przykładów nowoczesnych systemów w jakie został wyposażony ten niesamowity obiekt. Integracja, koordynacja i konfigurowanie tak zaawansowanych systemów było dla nas ciekawym doświadczeniem i wyzwaniem. Wyzwaniem, których podejmujemy się z pasją i zaangażowaniem.



