Opera Wrocławska

Opera Wrocławska, liczący sobie prawie dwieście lat historii, jeden z największych (736 miejsc dla publiczności, 4200 m3 objętości widowni, 440 m2 powierzchni sceny) i najbardziej znaczących teatrów operowych w Polsce, został wyposażony w zrealizowany przez naszą firmę, pierwszy w kraju, cyfrowy system elektroakustyczny. Stopień złożoności projektu najlepiej oddaje ilość wykonanych punktów lutowniczych, których było aż 8 000 i wykorzystanych przewodów sygnałowych oraz światłowodowych, których ilość przekracza 10 000 m.

31

Nowatorskie, dedykowane rozwiązania projektowe mają na celu maksymalizację wygody użytkowania, jakości dźwięku i wrażeń widowni. Szkieletem projektu jest w pełni cyfrowy system przetwarzania dźwięku. Sygnał analogowy zamieniany jest na postać cyfrowa już na scenie, zaś sygnał cyfrowy zamieniany jest na postać analogową jedynie w urządzeniach końcowych, tj. wewnątrz aktywnych zestawów głośnikowych lub tuż przed wzmacniaczami mocy, w przypadku pasywnych urządzeń głośnikowych. Komunikacja pomiędzy głównymi elementami systemu:

• systemem nagłośnienia frontalnego widowni;
• systemem nagłośnienia monitorowego sceny;
• amplifikatorni;
• kabiny akustyków;

odbywa się przy wykorzystaniu 512 kanałowego światłowodowego systemu transmisji cyfrowej firmy Optocore.

Wszystkie sygnały, poprzez przyłącza w orkiestronie i na scenie, są podawane na wejścia 96 kanałowego rozdzielacza/separatora (splittera) firmy Pinanson, gdzie rozdzielane są na dwie grupy:

• sygnałów separowanych;
• sygnałów bezpośrednich (direct);

Pierwsza grupa (sygnałów separowanych) przeznaczona jest dla odbiorców zewnętrznych – radia lub telewizji. Druga grupa (sygnałów bezpośrednich) podawana jest na wejścia przetworników A/C dostarczających 96 sygnałów, w postaci cyfrowej, do dalszego przetwarzania przez system elektroakustyczny.

Sercem systemu są dwie cyfrowe konsolety Yamaha DM2000 v2 zlokalizowane na stanowisku FOH (Front of House) znajdującym się na balkonie widowni. Konsolety połączono kaskadowo, dzięki czemu uzyskano 48 wejść analogowych, mikrofonowo – liniowych, 192 wejścia cyfrowe oraz 192 kanały miksowania. Bardzo ważną funkcją konsolet jest możliwość kontrolowania parametrów pracy przedwzmacniaczy mikrofonowych wraz ze wzmacniaczami A/C zlokalizowanymi na scenie, m.in.:

• załączenie zasilania „phantom”;
• regulacja wzmocnienia „gain”;
• regulacja filtrów górno-przepustowych

Powyższe parametry można także kontrolować z wykorzystaniem konsolety monitorowej, gdzie także wykorzystano znane urządzenie firmy Yamaha DM2000 v2.

Uzupełnieniem przedstawionego wyposażenia obróbki dźwięku jest dookólny samplingowy procesor pogłosowy Yamaha S-Rev1 umożliwiający nagrywanie, przetwarzanie i późniejsze odtwarzanie, na widowni opery, pogłosu różnych pomieszczeń.
Bogata realizacja oprawy dźwiękowej spektakli jest możliwa dzięki wykorzystaniu szerokiego spektrum rejestratorów i odtwarzaczy dwu i wielokanałowych wiodących światowych producentów. Obsługiwana jest większość popularnych nośników, m.in.: CD, DVD, SACD, CF, MD.
Na komfort pracy i jakość dźwięku podczas przedstawienia zdecydowanie wpływa zainstalowany podgląd wideo umożliwiający m.in. obserwacje sytuacji na scenie przy opuszczonej kurtynie ze stanowiska FOH. Prace wewnątrz reżyserki dodatkowo ułatwia zamontowany odsłuch 5.1 wykorzystujący aktywne monitory studyjne Yamaha MSP10 i MSP10SW będące liderami w swojej klasie. Kolejnym usprawnieniem, umożliwiającym dostosowanie systemu do zmiennych warunków scenicznych, jest pełna mobilność wszystkich urządzeń obsługiwanych przez realizatora/realizatorów frontowych. Urządzenia te mogą pracować wewnątrz kabiny akustyka, jak również na stanowisku FOH. Zostało to zapewnione dzięki opracowaniu specjalnego systemu przetaczania oraz zastosowaniu multizłączy umożliwiających szybkie i sprawne podłączanie urządzeń. Warto także podkreślić, iż pełna mobilność została uzyskana dzięki rezygnacji z transmisji analogowej i zastąpienie jej systemem cyfrowym umożliwiającym wprowadzenie lub pobieranie dowolnych sygnałów w każdej lokalizacji. Ma to także wydźwięk w tym, iż każdy istotny element systemu (konsolety, procesory głośnikowe, systemy bezprzewodowe, systemy transmisji sygnałów) może być kontrolowany z centralnego komputera zlokalizowanego na stanowisku akustyka lub przy pomocy bezprzewodowego sterownika obsługiwanego w dowolnym punkcie widowni lub sceny.

33

Zaawansowany, profesjonalny system nagłośnienia widowni może pracować w czterech trybach – surround 5.1 lub frontalnymi 3.1, 2.1, 2.0. Główne nagłośnienie widowni wykorzystuje aktywne zestawy głośnikowe firmy Renkus-Heinz serii ST doskonale integrujące się z systemem, dzięki wejściom cyfrowym standardu Cobra-Net. Moc wszystkich zestawów głośnikowych zainstalowanych w całym systemie elektroakustycznym osiąga zawrotną wartość prawie 53000 Watt uzyskaną poprzez wykorzystanie niespełna 70 urządzeń głośnikowych. Parametry pracy zestawów głośnikowych (np. zasilanie, włączanie/wyłączenie przetworników, temperatura, impedancja) mogą być kontrolowane z dowolnej lokalizacji dzięki zastosowanemu systemowi R-Control.
Każdy zestaw głośników w obiekcie jest sterowany niezależnym sygnałem obrabianym przez jeden ze 128 kanałów procesorów głośnikowych. Za powyższe zadanie odpowiedzialne są dwa procesory wielozadaniowe Yamaha DME64N. W systemie nagłośnienia wykorzystano innowacyjną ideę „subwoofer array” umożliwiającą poprzez odpowiednie rozmieszczenie i zestrojenie subwooferów, kierunkową emisję niskich częstotliwości.
Z systemem nagłośnienia widowni doskonale komponuje się nagłośnienie sceny, do realizacji którego wykorzystano mobilne zestawy głośnikowe STX firmy Renkus-Heinz wraz z monitorami scenicznymi firm d&b Audiotechnik.

35

Ostatnim elementem projektu był 24 kanałowy bezprzewodowy system firmy Audio-Technica umożliwiający m.in. automatyczne przyporządkowanie częstotliwości transmisji radiowej na podstawie pomiaru widma, pracujący z mikrofonami nagłownymi firmy Countryman oraz mikrofonami do ręki Audio-Technica. Obok mikrofonów bezprzewodowych dostarczono szeroką gamą kilkudziesięciu mikrofonów przewodowych, wiodących producentów m.in. AKG, Audio-Technica, Neumann, Sennheiser, Shure.

Wszystkie urządzenia zostały zamontowane w specjalnych dedykowanych, wentylowanych szafach. Dzięki modularnej, spójnej budowie, istnieje możliwość rozszerzenia systemu w przyszłości.
Wiedza i doświadczenie pracowników firmy pozwoliły zaprojektować i wdrożyć cyfrowy system dźwiękowy doskonale sprawdzający się w zabytkowym wnętrzu Opery. Podnosi on prestiż tego miejsca i gwarantuje widzom najlepszą jakość dźwięku.