Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze kontynuuje dzieło jeleniogórskiej Sceny Animacji, której początki wiążą się z teatrem znanym jako Scena Lalkowa, założonym w 1976r. przez słynnego wrocławskiego aktora Andrzeja Dziedziula (aczkolwiek sama historia przedstawień teatralnych związanych ze sceną w Cieplicach sięga końca XVIIIw.).
Podstawę repertuaru stanowią bajki dla dzieci (z ważniejszych należy wymienić „Feliksa Medyka”, „Koziołka Matołka” czy zrealizowanego w rzadkiej technice „czarnego teatru” – „Konika Garbuska”); od czasu do czasu powstają też spektakle dla dorosłych jak „Gimpel-Głupek” czy „Aqua Sanitata”.
Ważną pozycję zajmują widowiska plenerowe, najczęściej związane z historią regionu jak „Rzepiór – duch gór”, „Legendy zamku Chojnik”, „Wielki Teatr legend Karkonoszy”, „Hofmamania”. Obecną siedzibą Teatru po blisko 25 latach działalności został budynek Teatru Zdrojowego autorstwa Alberta Tollberga, (wzniesiony w 1836r.) wyróżniający się klasycystycznym stylem oraz empirowym wystrojem wnętrz. W 2008r. rozpoczął się V etap projektu „Rozbudowa Teatru Zdrojowego w Jeleniej Górze – modernizacja Teatru Zdrojowego” współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Projekt renowacji i rewitalizacji siedziby Teatru, zakończony w grudniu 2011, przewidywał dostosowanie zabytkowego obiektu do współczesnych wymogów (przepisy przeciwpożarowe, dostęp dla osób niepełnosprawnych), powiększenie dostępnej powierzchni (w tym stworzenia ponad 50 nowych miejsc na widowni) oraz przeprowadzenie prac konserwatorskich. Jednocześnie podjęto decyzję o gruntownej modernizacji wyposażenia technologicznego Teatru. Klasycystyczny budynek został powiększony o zaplecze o współczesnej, przeszklonej formie przy zachowaniu drewnianej konstrukcji starej części budynku. Na odrestaurowanej widowni zostały odsłonięte oryginalne malowidła oraz przywrócono nietypową, niebieską kolorystykę wnętrza (z którą koresponduje sprzęt oświetleniowy zainstalowany na widowni) wyróżniającą Teatr na tle innych obiektów w Polsce. W ramach projektu firma M.Ostrowski Sp.j. przy współpracy z firmą LTT sp. z o.o. z Warszawy (odpowiedzialną za technologię oświetlenia) zrealizowała zadanie „dostawy i montażu wyposażenia technologii oświetlenia, inspicjenta i elektroakustyki teatru”.
System elektroakustyczny
Uwzględniając wymagania Inwestora oraz powszechnie panujące trendy w sztuce realizacji profesjonalnych systemów elektroakustycznych, w celu zapewnienia wysokiej niezawodności oraz komfortu pracy, główny nacisk został położony na optymalizację dystrybucji sygnałów audio w domenie cyfrowej. Elementy systemu zostały oparte o najwyższej klasy urządzenia, w szczególności obejmujące:
• cyfrową konsoletę foniczną Soundcraft Vi4 umożliwiającą przetwarzanie sygnałów z wykorzystaniem procesorów DSP uznanych producentów – tj. Lexicon i BSS, a także zapewniającą dystrybucję sygnałów) w domenie cyfrowej (Cat5e), w standardzie MADI (48 linii wejściowych i 24 kanały powrotowe) na drodze scena – FOH (Front of House) zlokalizowany w kabinie realizatora bądź na widowni. Dodatkowe wyjścia światłowodowe Local Racka przy wykorzystaniu dołączonego interfejsu audio, komputera przenośnego oraz oprogramowania typu DAW (Samplitude 11) umożliwiają również rejestrację sygnałów,
• system nagłaśniania głównego oparty na najnowszych rozwiązaniach firmy Renkus-Heinz z serii CF. Osiem modułów głośnikowych typu point source array (Renkus-Heinz CF101LA-5R) zorganizowanych w dwa grona boczne systemu oraz 2 moduły subwoofera (Renkus Heinz CF15S-5R) tworzące grono centralne zapewniają wysoką dynamikę oraz równomiernie pokrycie dźwiękiem obszaru widowni mogącej pomieścić ok. 200 osób. Precyzyjny dobór lokalizacji i ukierunkowania zestawów głośnikowych poprzedzony został symulacjami przeprowadzonymi z wykorzystaniem programu EASE 4.3. Zastosowanie aktywnych modułów głośnikowych wyposażonych w technologię RHAON (Renkus Heinz Audio Operations Network) umożliwia skonfigurowanie systemu, wliczając w to niezbędny processing (DSP), a także zdalną kontrolę stanu przetworników, eliminując w ten sposób konieczność stosowania tradycyjnych procesorów głośnikowych, a jednocześnie oferując większe możliwości. Należy nadmienić, że ze względu na zabytkowy charakter obiektu i związane z tym ograniczenia, zaprojektowane zostały specjalne rozwiązania dla wciągarek systemu nagłaśniania, w taki sposób, aby niezbędne elementy technologiczne w możliwie naturalny sposób wkomponowywały się w wystrój wnętrza,
• system mikrofonów bezprzewodowych umożliwiający przesyłanie do 24 kanałów fonicznych, oparty na zestawach Sennheiser serii 500 G3. Do dyspozycji aktorów oddano zarówno nadajniki typu „handheld” jak i „bodypack” z dołączonymi mikrofonami nagłownymi (Countryman, DPA), krawatowymi (Countryman) oraz instrumentalnymi (Audio-Technica),
• komplet uniwersalnych mikrofonów przewodowych stanowiących standard przy pracy na scenie (Shure, AKG),
• odtwarzacze typowych dla pracy w teatrze nośników tj. CD, MD oraz DVD,
• system monitorowy zapewniający odsłuch dla aktorów na scenie – standardowe zestawy głośnikowe typu „wedge” oraz bezprzewodowy system odsłuchu personalnego (AKG).
Na uwagę zasługuje również sama instalacja obejmująca ponad 20 przyłączy sygnałowych rozlokowanych w obrębie sceny, ale także na widowni, w ruchomej podłodze zapadni czy kabinie akustyka. Łącznie do dyspozycji realizatorów dostępne są 52 wejściowe linie mikrofonowe, 31 linii powrotowych, 17 linii głośnikowych oraz sieć połączeń opartych na przewodach Cat5e umożliwiająca transmisję danych cyfrowych, sygnałów audio i wideo, a także kontrolę urządzeń podłączonych do wewnętrznej sieci LAN. Całość jest dowolnie konfigurowalna z poziomu paneli krosowniczych zlokalizowanych w głównej szafie sprzętowej. Infrastruktura instalacyjna umożliwia również realizację przedstawień z poziomu widowni, gdzie zlokalizowano wyprowadzenia sygnałowe przeznaczone do podłączenia miksera (także w przypadku realizacji przez ekipy zewnętrzne) wraz z całym niezbędnym sprzętem do istniejącego stacjonarnego systemu elektroakustycznego.
W ramach zadania dostarczony został również sprzęt na potrzeby przedstawień wyjazdowych przygotowany w specjalnie zaprojektowanych skrzyniach transportowych zabezpieczających przed uszkodzeniami mechanicznymi, a także ułatwiających szybkie podłączenie i uruchomienie systemu.
System inspicjenta
Zainstalowany system wspomagający prace inspicjenta umożliwiający koordynację pracy poszczególnych osób zaangażowanych w przedstawienie zrealizowano w oparciu o cyfrowe rozwiązania firmy Riedel. Serce systemu stanowi matryca Riedel Performer 32+16, która wraz z urządzeniami peryferyjnymi zapewnia:
• dwukierunkową komunikację przewodową z wykorzystaniem pulpitów dla inspicjenta na scenie (Riedel RCP-2016P4), realizatorów dźwięku i oświetlenia, obsługi kas oraz reżysera na widowni (4 pulpity Riedel DCP-5108),
• dwukierunkową komunikację bezprzewodową opartą na rozwiązaniach firmy 3M Peltor,
• rozgłaszanie komunikatów słownych i dźwiękowych na scenę, widownię, foyer oraz pomieszczenia techniczne – łącznie 3 wzmacniacze mocy obsługujące ponad 30 urządzeń głośnikowych w technice 100V podzielonych na trzy strefy,
• załączanie transparentów „CISZA”,
• innowacyjny radiowy system potwierdzenia akcji scenicznej opracowany specjalnie na potrzeby
Zdrojowego Teatru Animacji.
System interkomowy został ponadto wzbogacony o zestaw do prezentacji multimedialnych obejmujący profesjonalną kamerę JVC GY-HM100e, projektor Sanyo PLC-XM100L oferujący wyświetlanie obrazu w wysokiej rozdzielczości, a także mikser zarządzający sygnałami wizyjnymi.
System oświetlenia
Scenę Zdrojowego Teatru Animacji wyróżniają nie tylko ciekawa architektura i świetna akustyka. Obiekt jest wyjątkowo dobrze wyposażony pod względem technicznym, o co zadbała firma LTT Sp. z o.o., która dostarczyła i uruchomiła w Teatrze kompletny park oświetleniowy oraz system sterowania wraz z odpowiednimi instalacjami. Zdrojowy jako pierwszy teatr w Polsce zdecydował się na zastosowanie systemu sterującego oświetleniem opartego o konsoletę grandMA2 light firmy MA Lighting